Father,And,Son,Playing,Football,In,Garden,Of,Solar,Paneled
Father,And,Son,Playing,Football,In,Garden,Of,Solar,Paneled

Suntronics vraagt premie aan voor meer dan 5000 klanten.

De Vlaamse regering heeft eind juli de goedkeuring gegeven voor de uitbetaling van de retroactieve premie voor eigenaars van zonnepanelen.

Eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter die financieel getroffen worden door het verdwijnen van de terugdraaiende teller, kunnen als gevolg een ‘retroactieve investeringspremie’ aanvragen, op voorwaarde dat ze hun investering tot op heden nog onvoldoende konden terugverdienen. Dit gaat om zonnepanelen geplaatst in de periode 2013 tem 2020.

Na de bekendmaking door het grondwettelijk hof in Januari kregen we bij Suntronics heel wat vragen van klanten. De meest voorkomende vragen waren, hoe kan ik als eigenaar van zonnepanelen mijn installatie nog rendabel houden en wat kunnen we doen om onze zelfconsumptie te verhogen.

Zelfconsumptie is de geproduceerde zonne-energie zo veel mogelijk zelf gebruiken op het moment dat deze geproduceerd wordt.

Daar er nog heel wat onduidelijkheden zijn hebben we de klanten gevraagd nog even geduld uit te oefenen tot de Vlaamse regering meer duidelijkheid zou scheppen.Uiteindelijk kwam er een ‘retroactieve premie’ uit de bus die voor een stuk het verlies aan financieel rendement moet compenseren.

Bij de goedkeuring van de premie eind Juli hebben we met Suntronics intern de koppen bij elkaar gestoken. We hebben beslist om als service, voor het vertrouwen die klanten ons gaven voor de installatie, als wederdienst de klanten te bedanken en hun premie voor hen kosteloos aan te vragen.

Naast het bieden van service speelt ook het aspect dat er bij het aanvragen van een premie bij de netbeheerder hier en daar wat addertjes onder het gras zitten en dat niet elke klant even vlot een premie kan aanvragen of weet welke documenten erbij moeten.

Naar meer dan 5000 klanten die zonnepanelen geplaatst hebben tussen 2013 tem eind 2020 werd vanuit Suntronics een mailing gestuurd waarbij men online een afspraak kan maken wanneer het hen past.

Dankzij ons professioneel team medewerkers die dagelijks premie’s aanvragen voor geplaatste gaswandketels, warmtepompen en zonneboilers is de premie voor zonnepanelen aanvragen dan ook een fluitje van een cent. We zijn gestart opmaandag 30/08 en tot rond het jaareinde verwerken we een 100 tal premie aanvragen per dag waarbij iedereen bediend kan worden.

Het is een groot succes want na een 2 tal uur waren reeds 816 geboekte afspraken waarbij we een grote dankbaarheid van onze klanten merken.

Dit initiatief biedt ook de kans om tijdens de premie aanvraag wat extra advies te geven over hoe onze klanten het best kunnen omgaan met hun zonnepanelen nu de terugdraaiende teller voor hen verdwenen is.

Door het groot aantal wijzigingen op de energiemarkt de komende jaren is het voor Suntronics van groot belang in contact te blijven met de klanten. Zo kunnen we hen gepast advies blijven geven en bijsturen waar mogelijk om zo energie efficient mogelijk de toekomst in te gaan.